Kdo má ložiska, ten jede. Jaká vybrat, a jak se o ně starat, aby dlouho vydržela?

Voda a prach - nepřátelé č. 1

Loziska do in-line bruslíPůjdete si zabruslit s vyvrtnutým kotníkem nebo naraženými žebry? Asi ne, viďte. A stejně jako vaše tělo, musí bezvadně fungovat i ložiska v kolečkách vašich bruslí. Jak toho dosáhnout, to vám prozradí následující řádky. Jen s kvalitními a dobře promazanými ložisky zdárně dojedete do cíle, ať už se na in-linech kocháte krajinou, shazujete přebytečná kila nebo soupeříte o body na závodech.

Ložiska poměrně špatně snáší okolní vlivy a leccos jim může ublížit. Dvěma úhlavními nepřáteli nejvíce používaných kovových ložisek s ocelovými kuličkami jsou voda a prach.

Zapamatujte si proto:
  • Chráním ložiska před vodou a vlhkem. Nevyjíždím v dešti a neprojíždím kalužemi. Ložiska kvůli vodě zreziví, zadřou se a pak už neujedu ani metr. A ještě navíc budu muset kupovat nová.
  • Chráním ložiska před prachem. Vyhýbám se prašným cestám a místům pokrytým vrstvou prachu. Částice prachu se dostanou dovnitř ložiska, kde obrušují a ničí jak plášť, tak kuličky.

Snažte se tyto jednoduché zásady dodržovat, vyplatí se vám to. A když už je pozdě a musíte koupit ložiska nová, přečtěte si, podle čeho je vybírat, jak je vyměnit a jak o ně dál pečovat.

Základem je perfektní točivost

In-line bruslePerfektní točivost znamená, že když chytíte ložisko uprostřed mezi prsty a roztočíte ho, musí se točit plynule a dlouho. Schválně si to při nákupu nových ložisek vyzkoušejte. Jestliže se ložisko po několika otáčkách zastaví, zadrhává se nebo v něm něco chrastí, vůbec si ho neberte. Poznat odolnost použitých materiálů už je o dost horší. Výrobci totiž nepoužívají žádný jednotný systém značení kvality ložisek. Neřiďte se proto podle různých označení v podobě kombinací písmen a čísel. I na laciné napodobenině odkudsi z Asie totiž může být napsáno prakticky cokoliv. Naštěstí jsou alespoň všechna ložiska do koleček in-line bruslí, skateboardů i koloběžek stejně velká, a tím máte při výběru o jednu starost méně.

Přílišné šetření se může prodražit

Při nákupu nových ložisek se celkem dobře zorientujete i podle jejich ceny. Když si vyberete sadu 16 kusů do obou bruslí za dvě stovky, rozhodně tím neušetříte. Spíš naopak. V lepším případě se vám po pár kilometrech zadřou, v tom horším za jízdy rovnou rozsypou a vy se nedobrovolně skácíte k zemi. Slušná ocelová ložiska pro každodenní fitness ježdění pořídíte od 500 korun za sadu výše. Máte raději rychlejší jízdu a víc adrenalinu v krvi? Připlaťte si a kupte hybridní. Tedy kovová ložiska s keramickými kuličkami. Je jich uvnitř o jednu méně, tím pádem se rychleji protáčí, navíc mají delší životnost a jsou odolné proti vodě. Za 16 kusů hybridních ložisek zaplatíte zhruba od 1 000 korun nahoru. Jako obvykle vám s nákupem ložisek do in-line bruslí nejlépe pomohou vlastní zkušenosti. A pokud se ještě řadíte k začátečníkům, tak i dobré rady ostatních vyznavačů kolečkového bruslení.

Výměna ložisek v kolečkách? Nic složitého

Ložiska do in-line bruslíNic se nebojte, při trošce šikovnosti v pohodě vyměníte stará ložiska za nová i vy. Stačí mít po ruce inbusový klíč příslušného rozměru, kterým odšroubíte osku kolečka a vysunete ji. Potom montážním klíčem prodávaným jako příslušenství k bruslím opatrně vyvikláte ložiska z obou stran kolečka ven. Neztraťte přitom distanční kroužek řečený spacer, který určuje rozestup mezi ložisky v kolečku. Ten musíte vrátit zpátky. Teď už zbývá jen vytřít vnitřek kolečka od nečistot a nová nebo vyčištěná ložiska zase vtlačit do otvorů. Nejdřív jedno, pak vložit spacer, a až po něm to druhé. Tlačte vždy na kovový střed ložiska, ať nepoškodíte plastovou krytku. Žádná velká věda, viďte?

Prodlužte životnost čištěním

Říká se, že kdo maže, ten jede. Ale kdo maže a zároveň i pravidelně čistí, ten dojede dál, rychleji a pohodlněji. A ještě navíc ušetří peníze, protože nebude muset tak často kupovat nová ložiska. Vyčištění ložiska je podobně jednoduché jako jeho výměna. Kromě už zmíněných klíčů na vytažení ložisek z koleček si připravte ještě nějaký menší nástroj s ostrým hrotem, benzínový čistič případně technický benzín a nádobu, do které jej nalijete. Pak také savé ubrousky a mazivo na ložiska. Hrotem opatrně odstraňte z ložisek plastové krytky, ať je nepoškodíte. Odkrytá ložiska vložte do benzínu a nechte je v něm čtvrt až půl hodiny namočená, podle zašpinění. Občas je promíchejte, ať se čistící tekutina dostane všude. Až ložiska vytáhnete, pořádně je vysušte a kápněte dovnitř mazivo. Zacvakněte zpět plastové krytky a všechna několikrát protočte. Nasaďte je do koleček, nasuňte a zašrubte osku a hurá na první vyjížďku s novými ložisky.

Autor: Korbel-ložiska s.r.o., https://www.korbel-loziska.cz/sortiment/loziska-pro-inline-brusle
(Komerční sdělení)

Děkujeme našim partnerům, sponzorům a donátorům...